Vet inte riktigt vad som gjorde det
våren 1985, men jag ville iallafall ha ett MC körkort och anmälde mig
på våren men hade ingen brådska så jag kom att köra upp först i
oktober.
I ungdomen hade man ju kört lite moppe men jag hade alldrig kört en riktig hoj. Nu har man ju fått det i blodet och kan svårligen tänka mig att vara utan motordriven tvåhjuling. Här kommer nu en resume av de som passerat revy. |
|
Min första motorcykel köpte jag 1986, i Bergvik. En Honda 750K -79, svart med helkåpa. Vilken känsla det var. Gjorde själv två packväskor i plywood och åkte bl.a. Svealand och Götaland runt sommaren 1986 Sommaren 1987 skar motorn pga att ett vevstakslager ställde till det. Hittade som tur var en mycket bättre begagnad hos Spinning Wheel i Stockholm. |
|
1988 var det dax att byta upp sig. Yamaha XJ 900 -83 med Pichler kåpa hittades hos ÅN i Kilafors. Vilket lyft. Den hade ju allt som man saknat på Hondan. 1989 lackade jag om den Saab vinröd, i Näs Lennarts garage i Knåda. Tog mig under 1988-90 runt Sverige och Norges alla landskap, nästan iallafall. 1991 bar det ut i Europa, framförallt för att se formel 1 på Hockenheim, men det blev mycket annat också. |
|
Den röda XJ 900:n fick tyvärr ett tragiskt slut mot en älg 6 augusti 1991, strax söder om Fagersta. Efter nästan 500 mil i Europa så händer det 20 mil innan man är hemma, tur i oturen kanske. Yamahan blev till skrot. Händelsen kom att medföra vissa förändrade fysiska förhållanden för föraren men han överlevde och klarade ryggen som tur var. Intresset för 2 hjulingar har händelsen inte påverkat som tur var, ej heller motordrivna tvåhjulingars betydelse för vällevnad och som ett sätt att ta hand om sig själv och må bra. | |
|
|
Nu när man hade skrotat en så inte kunde man vara utan tvåhjuling. 1994 lyckades jag få tag på en AWO 425 -51. En Östtysk BMW R25 kopia, även denna köpt i Bergvik. Den kostar ju inget att äga eller köra så den står i garaget och får sig några turer varje sommar. Pga svårigheten att få tag i delar till denna AWO så är den inte helt orginal. Eftersom man ju vill ha den rullande så sitter förnärvarande en Mitzumi förgasare, lite för stor men den fungerar perfekt. Luftfiltret hänger på plats med hjälp av ståltråd. Bensinkranen är bytt till en ny. Detta är gjort så att det skall kunna gå att köra för det är ju ändå det den är till för. |
|
|
Inte kunde jag vara utan en riktig
hoj.
1995 tog jag hand om en krockad Yamaha XJ900 -83, hittad i Edsbyn. Som tur var var den inte ram sned, men mycket jobb blev det. En Pichler kåpa fick jag tag på till bra pris i Stockholm. Det blev mest sommaren 1995-96 som det blev åka. Familjen blev ju en till så från 1997 minskade möjligheterna att bara bränna asfalt. 1999 blev den mest stående, så då var det bättre att sälja. Den hamnade i Bollnäs. |
Såld till Uppsala i lådor...........
|
1996 köpte vi ju hus i Svedja. I carporten till detta hus stod till naven nedsjunken en Lambretta TV175 från 1961. Det började bra redan sommaren 1996 med nedplockning och blästring under vintern. Tyvärr försvann väl intresset med tiden och den fick ligga där i garaget. På hösten 2005 infann sig helt plötsligt två intressenter. Så varför inte sälja när jag inte får något gjort, den fick flytta ut. Har vi tur kommer vi att få se hur det går med hoppsättandet i Classic Motor. Så jag måste nu tyvärr säga att du fick rätt Näs Lennart. 10 kronan du slog vad om tog jag denna dag, den låg kvar där du la den 18 april 1998. |
Efter att Yamahan såldes 1999 så har jag letat efter lämplig offroad cykel. Hade lagt mig på kö och så dök den upp. Mera ett tillfälla att inte säga nej än det jag sökt kanske, bra blev det i allafall. Honda XL250S, en bra start i skogen och ett bra sätt att må bra. |
|
Nu finns ju även det eminenta stället www.bikepics.com här kan man skapa sin yta och dela med sig sina tvåhjulingar. Vill man titta på mina så finns http://www.bikepics.com/members/ersmar/ Har inte laddat ned så många bilder men man kan ju titta på andras och se på trevliga motorcykel relaterade filmer. | |
Copyright © 2001-2008 Ersmar i Svedja - senast redigerad 02. juli 2008 23:18 +0200 |