Min första bil var en trampbil som jag fick på min tvåårsdag 16 april 1960. Vi bodde då i Gäddvik, Alfta.

Eftersom jag tycker det ju är lite roligt med bilar tänkte jag här berätta lite om alla de bilar jag ägt och kört. 

När jag grävde bland mina föräldrars gamla bilder så fann jag några fordon jag hade innan det magiska körkortet erhölls den 4 juni 1976.

Andra bilen, Sillbilen. Hoppsnickrad av far och drogs av storasyster eller snälla kamrater. Tror den existerade sommaren 1965 eller 66.

 

Den tredje bilen, lådbilen. Även denna byggd med hjälp av far. Efter ett fynd av en ratt från en gammal PV fick den ny design. Tror vi var över nästan hela byn med denna Affen och jag. Den levde ganska länge 1966-1972 är dock en liten gissning.

 

De riktiga bilarna om vi så säger........

1977

Det hela började med en Hundkoja, en BMC 850 saloon - 65 Det var 11 april 1977. Pris 500:- av John Sedvalsson i Edsbyn. Skicket var hyfsat, mest ytrost, med lite fix, spayburksfärg och hjälp av Åke & Tage Berlin så blev den fin och rullande ca 1000 mil fram till september. Såldes då till Per Olov Stålberg för 2500:-

Mer bilder på Morris 850

 

 

1978

Min andra bil var en VW 1200 - 66. Bilfirma Jonsson maj -78. Den ägde jag dock bara en vecka. Rostig något sagolikt, vilket man inte såg så bra vid den första snabbtitten då jag blivit lovad att den "var lagad och fin nu" ? Köpet fick gå tillbaka. Ingen bild vilket kanske är tur ?  

 

Nu blev det istället Per Strandell som fick sälja sin mors gamla bil till mig. I maj -78 köpte jag så min första Fiat. En med den fina beteckningen Fiat Nekar Jagst2 770. årsmodell 1966. Det mesta var gjort så det var i stort bara att köra. Svetsa i hjulhusen var nog det enda vad jag kan minnas. Den gjorde tjänst ca 1200 mil under sommaren 1978. Köpt för 2500:-  och såld till Eva Lena Leanders för 1500:- i november.  

 

Mer bilder på Fiat Nekar Jagst 2

        
 

1979-1981

I Januari 1979 köpte jag min andra Hundkoja. En Cooper av årsmodell 1968. Pris 2500:- privat ute vid Danmarks kyrka i Uppsala. En dikeskörning på hemväg efter att ha ägt bilen i en vecka innebar en ny framruta och lite plåt och lackarbete. Investerade i 4 st lättmetallfälgar. Dessa höll på att bli stulna i Uppsala, vilket ledde till att vi tappade framhjulet på väg hem från järnvägsstationen. Rep av framvagn som följd.

En sen söndagkväll  på väg till Uppsala ville inte generatorn längre. Vi, Danne och jag fick stanna varje kilometer och knacka.på den för att kunna köra vidare

 

 

Bilden är tagen när Kulla och jag var till Holland sommaren 1979, det blev ca. 400 mil.

Sommaren 1980 en tur i Norge ca 250 mil. Coopern kördes långt och med mycket glädje. Tyvärr rostade den bort, troligtvis pga att den åkte in och ut i varmgarage vintern 79/80. 

Den såldes efter att ha varit avställd i 2 månader, av Ola för 700:- i juli -81 till en flygare på F15. Han var tyvärr bara ute efter motorn, så bilen blev skrot efter detta.

 

Mer bilder på Austin Cooper

 

1981

Nu måste ny bil till. Kulla och jag köpte då tillsammans en Fiat 128 3p. Årsm. 1977. Rättare sagt Ola köpte åt oss för 12500:-. Det skulle visa sig vara en mycket bra bil. Kulla hade den när hon arbetade som veterinär i Skara sommaren -81 -82 och 83.

Den hade gått 7500 mil och vi körde den tillsammans ca 3000 mil. Kulla köpte sedan ut mig våren -82 för 3500:-. Detta var tillräckligt för att jag skulle kunna investera i något nytt

 

Mer bilder på Fiat 128 3p bilder

 

 

1982

Utan bil en sommar gick ju inte. Svenskt för första gången , det blev en Volvo Amazon -67, bil #6. Köpt av en kollega på Brantingskolan i Uppsala för 3000:-. Den hade gått 30000 mil var rostig och ful men gick och gick. Körde bl.a. utan kopplingsolja på semester till Gotland, ca 200 mil, se bild. Det gick utan problem.

 Hösten 1982 var det dax för mig att börja arbeta på riktigt för första gången. Eftersom jag bodde i Bollnäs och hade fått arbete i Söderhamn måste jag ju ha en bra bil. Volvon såldes, igen av Ola, för 3000:- så det blev en bra affär. Lika för lika så att säga.

 

 

 

Mer bilder på Volvo Amazon

Trots avrådan kunde jag inte låta bli, Citroën GS Pallas av årsmodell 1978, bil # 7, hos Tuppz i Bollnäs. En för mig då dyr bil 20 000:- men dock bara 4 år och 5000 mil. Underbar komfort men klen motor och ca 0.85 milen blev efter ett tag lite tråkigt. Startveven kom föresten till användning några gånger under vintern. En finess man saknar på  dagens bilar. Tyvärr hade även rosten varit hård mot under vintern, så jag började så smått under våren söka något nytt. Det blev knappt ett år med denna Citroën. 

 

Mer bilder på Citroën GS Pallas

 

1983

En Fiat 128 3P fanns till salu hos Tuppz. Eftersom jag haft en tidigare så varför inte. Med 3000:- emellan byttes Citroën mot Fiat av samma årsmodell. Milkostnad för denna Fiat blev 6.57:- på de 6000 mil som kom att köras. En egenhet den hade var att när det var kallt ville det gärna frysa i förgasaren.

 

 

 

Nu kom en period av att jag måste bara skruva på Hundkojor.

Bil  # 9 i mina inköp blev en BMC Mini - 70 som revs totalt och renoverades tills far Ola fick nog. Den kom att säljas rostlagad och grundmålad men ej hopsatt. Köpt 1983 för 1000:- och såld 1989 för 2000:-.  

Bilder visar hur det kom att se ut i min fars garage under ett antal år???

Mer bilder på renoveringsobjektet Mini

1984

Bil #10 var också en BMC Mini, men -68. Denna plockade jag bara delar av och skickade vidare till annan renoverare. Den kom föresten ut på gatan i Bollnäs redan året efter.  

 

1985

Hade nu fått nog av att åka till Söderhamn med varvräknaren på 4000 i 90 km/h. Jag ville ha det lite lugnare. Ett litet lån av pengar från mor och en nästan ny Honda Civic sedan -83, #11, , med bara 2000 mil på mätaren köptes till den fasansfulla summan av 43000:-.

 

Jag körde denna bil fantastiska bil till februari 1988, 12000 mil. Förutom service kostade jag på ett par nya torkarblad och en ny glödlampa. 

Jag råkade tyvärr vända den på taket och snurra runt ett varv. Lite för  mycket för en bil, ram sned. Den såldes nu som skrot för 7000:-. Jag var klantigt nog inte helförsäkrad pga missat byte underhösten med MC:n. Stort ekonomisk förlust tyvärr men vad göra åt det?

Mer bilder på Honda Civic

1988

Jag klarade mitt bilåkande, efter rullningen, med att låna min systers bil, en SAAB 99, 1980. Denna kom att 10 år senare bli bil # 22. Men som sagt jag var i behov av något nytt. Jag var ju lita skral i kassan så det skulle inte kosta men vara gott ändå.

En Honda Accord -80, #12, inhandlades av samma handlare jag köpt min Honda Civic. Tyvärr skulle det visa sig att han lurat mig. Bilen hade körförbud, så jag fick lämna tillbaka bilen efter 2 veckor och fick honom anmäld till allmänna reklamationsnämnden. Pengarna tillbaka och leta igen.

 

 

Ett annons i Ljusnan. En en Simca -Talbot 1510 GL -80, #13,  för 20000:- Bara 6000 mil. Kul annorlunda bil. Jag hade den dock bara över sommaren och sålde den för samma summa som jag köpt till Lennart Norman. Han kom att köra den till 2002, då den skrotades. Det var ju meningen att jag skulle fara till Island, så jag behövde ingen bil ?  

 

Mer bilder på Talbot 1508 GL

 

 

1989

Nu kom det lite emellan så Islandsresan fick vänta. En trevlig tvåsitsig bil var ju inte helt fel. En Honda Prelud -80, bil #14, fanns på Tuppz. Det stod mellan den och en Alfasud sprint -78. En av de bästa bilar jag haft och en av de roligaste att köra och äga. När jag for till Island julen 1989 fick den under vintern 1990 stå hemma hos far Ola, men till vintern 1991 fick den stå på lada hos Tuppen i Ovanåker.

 

Mer bilder på Honda Prelud 1.6

 

En gång fick jag en bil, det var våren 1989. En arbetskamrat hade en Renault 5 TL - 78, #15, som stod och skräpade, om jag fraktade bort den fick jag ta den. Ägandet vart kort. Jag körde bilen från Söderhamn till Edsbyn. Far Ola, igen, sålde den 3 veckor senare för 500:-. Det är den enda vinst jag gjort på mina bilaffärer, och det var den femte bilen Ola sålde åt mig.

 

1990

Bland de första jag gjorde på Island var att inhandla bil, en Lada Niva Sport - 78, #16. Den var gul och kostade 5000:-. Fyrhjulsdrift var inte helt fel på denna ö under vintern. Det enda som hände var att fördelningslådan för 4 hjulsdriften en dag rasade i backen, under färd, pga avrostade bultar. Det var tur att jag jobbade på bilfirma, det var bara att bogsera dit den, svetsa och köra igen.

 

1991

Ny säsong på Island och ny bil, en röd Fiat Panda -78, #17. Fick begära förskott på min lön. Den gick som en klocka, och fick heller ingen anmärkning på besiktningen. Gasreglaget gick av en dag men hittade en verkstad som svetsade den. Sålde den till en 18 åring med nytt körkort för det jag själv gett.

 

HÄR SKALL VARA EN BILD PÅ EN RÖD FIAT PANDA

 
 

Aj aj, en Älg ställde till det där i augusti -91. Inte kunde jag trampa ned kopplingen på Preluden så det blev till att leta en automatlåda, helst en Honda. Det blev en Honda Accord -85, #18, funnen i Uppsala på Förenade Bil för 32 000:-. Efter bara en månad så rasar tyvärr automatlådan. Det går dock på garanti,  så jag får låna en Audi 100 Avant i 3 veckor innan man hittar en begagnad automatlåda att sätta i.

 

 

Eftersom Honda Preluden inte sålts, så står jag med två bilar under en tid. Men när mitt vänsterben åter kan trampa ned en koppling så säljs Accorden. Den blev inte så långlivad, bara 7 månader.

 

1992

Preluden gör trogen tjänst. Man trivs mer och mer med denna lilla bil. Tyvärr är rosten en stor fiende mest pga att den satt sig på fel ställen, sådana som är jobbiga att åtgärda och få bra, läs snyggt. Exempelvis A stolpen, skärmkanter, fronten och motorhuv.

 

1993

Ny bil, Preluden är lite sliten och rostig, sen har försäkringsbolaget försett mig med lite slantar som det skulle vara trevligt att förbruka på något körbart. I mars -93 hittar jag en Volvo 480 ES, #19, till det hutlösa priset 74000:-, hemskt för jag har aldrig köpt så dyr bil. Den hade bara gått 5000 mil och var i mycket fint skick. Fick nya däck för den hade stått i nästan ett år hos Volvo i Sundsvall.

Denna Volvo 480 kom jag att köra hela 12000 mil. Det blev mycket fram och åter Uppsala, men även en tur i Europa sommaren 1994. Det var en underbar bil, som hade en liten egenhet att när den gick sönder så blev det lite dyrt. Droppen var våren -96  när datastyrenheten rasade och kostade den nätta summan av 6000:- att byta, blev tvungen att byta generator också, därför så dyrt. Men som sagt, Volvon var underbar att köra och förhållande vis billig i drift.

Mer bilder på Volvo 480 ES

Denna 480 ägdes under 2006 av en arbetskamrat på CFL. Fick erbjudande att köpa tillbaka den för 5000:- men tog det inte, dumt kanske.

 

1994

På Europatour, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Tyskland (Hockenheim) och Volvo 480 ES går som en klocka. På Autobahn var helt underbart och ligger lätt på en marschfart på ca 160 km/h

 

 

1995

Lite besvärlig att serva själv pga att första cylinderns tändstift kräver specialverktyg. Detta löstes med hjälp av tur till Bilbolaget och lån av detta verktyg.

På väg hem från Harsa rasar bl.a. generatorn, se ovan, och vi får låna en Renault Twingo att bogsera hem den med.

 

 

1996

Jag har länge velat byta bort min Volvo 480. Det har dock ej stått så högt hos handlarna så man har fått mest skammbud. När Ola bytte till sig en Toyota Carina E blev jag lite avundsjuk och tänkte att nu är det dax, men vad ? Helst en Honda, men de verkade för dyra.

Men så en dag fann jag den. En Hyundai Sonata GLS -92 #20. Pris 95000:- och 4700 mil på mätaren. Vid förfrågan blir jag bjuden 45000:- för Volvon, vilket var betydligt mer än någon tidigare bjudit. Sagt och gjort jag köper.

För första gången har jag en lyxbil och stor bil, kul. Den drar trots det MINDRE bensin än Volvon ? Visst är den snygg. Färgen var den samma som Volvon gråmetalic.

1997

Vi behövde en bil till så en Toyota Corolla GL -85 #21, införskaffades hos Otto i Bollnäs. En bra och billig andrabil.

Gick som en klocka och startade alltid.

 

 

1998

Min syster vill bli av med sin SAAB som hon lämnat i Alfta. Den hämtas och tas hem och blir bil #22. Något behov av en tredje bil finns inte så det var tänkt att den skulle fixas lite och sedan säljas. Det dök dock upp en folkrace förare som bjöd och fick ta den.

 

1999

För första gången köper jag en helt ny bil med 0 km på mätaren. Familjen växer och något mer praktiskt än en lyxbil behövs. Ingen kombi tack men det blev en i allafall även om de kallas MPV. En Renault Scenic RE -99. #23

Bilden här är tagen i Avesta 6 juli 2005, på väg att bli utbytt med 11500 mil på mätaren.

Mer bilder på Renault Scenic 2.0 RT

 
2000

En morgon i maj när Susanna är på väg till dagis med Ida så rasar Toyotan ihop. Kamremmen trodde vi, men och den hade skurit. Som tur var var det snart sommarlov så det gick bra med en bil. Laga, nja det var svårt att hitta en utbytesmotor. Den fick tyvärr gå till Nords skrot i Moo, den hittills enda bilen jag skrotat.

 
"Ny" bil köptes av Veronika Nordlund, en liten liten bil,  Honda Jazz -85 #24. Rostig så så det förslog men eftersom det var en bil jag suktat efter var det bara att plocka fram svetsen. Fick göra nytt golv, nya sparklådor på båda sidor, golvet i skuffen och hjulhusen bak tog också lite plåt + lite till.  

Egentligen en perfekt andrabil, men den var liten att sitta i de 25 km till Söderhamn/Bollnäs. Komforten och vägkänslan var inte den högsta. Man var liten när tradarna kom.

Mer bilder på Honda Jazz

 
2001

Efter bara ett halvår med Jazzen så tyckte jag det var nog. Det behövdes något lite mer bekvämt och lite mer säkrare, läs större. Mycket bil för lite pengar, ja då tar man en Citroën BX RE14 -90 #25.

Vilken pärla. Pedantskött och mycket fin och en dröm att köra faktiskt. När vi nu skulle bli 5 i familjen så var det ju inte helt fel att även ha en lite större andrabil.

 
2002

Scenic och BX gör trogen tjänst och det enda man kan klaga på är väl utrymmet när hela familjen skall åka.  

Mer bilder på Citroën BX RE14

 
2003

Vi måste ha något större, men vad? Sökandet och tittandet, prövandet börjar redan på våren. Många familjebussar synas i sömmarna och till sist vinner Toyota Previa på sin planlösning och stora skuff. I augusti hittar vi en som passar, en Toyota Previa GL -92, #26,  i Göteborg. Lite kuriosa kring denna bil var att ägaren var den fotograf som knäppte bilder till Söderhamns kommun år 2000. Bilden hade alltså redan varit hit till Svedja, då ett flertal bilder är tagna här.  

2004

Vi bara kör och kör med det vi har. Båda bilarna bara går och går utan några bekymmer. Bensinförbrukningen är ju intressant i dessa dagar så då kan jag ju tala om att på nuvarande två bilar ligger den kring 1,7 l/mil.   

Mer Bilder på Toyota Previa 2,4

2005

Nu börjar det klia. Vi skall nog byta ut de två mot något nytt under detta år.

18 april gör vi upp sluträkningen med Previan, den säljs till Edsbyn. Den gjorde god tjänst med sina utrymmen i de nästan två åren vi hade den. Det blev lite över 3000 mil, bekymmersfria måste man nog säga. Redan dagen därpå  åkte vi till Skärholmen, Sthlm, och hämtade en ny bil. En Renault Clio 1,4 16V Komfort -02, #27,  med 5100 mil på mätaren 

Mer Bilder på Renault Clio 1.4

 
När nu Previan var borta och Scenicen vart första bil började man sakna utrymmerna. Jag har inte haft någon bil så länge som jag haft Scenicen, 6 år, så det kanske var på tiden att den blev bytt. Vi har under dessa år åkt 11400 mil och inte haft några bekymmer, en mycket bra bil med andra ord. 

Vi har under våren försökt att sälja den men ingen tycks vilja ha den trots ett mycket bra pris?? 

Den 6 juli for vi till AutoEast i Örebro för de hade de vi sökt under hela våren och till ett pris vi var beredda att betala. En Chevrolet Trans Sport 1998, #28, med 16300 mil. En otroligt fin bil som gått som firmabil i bl.a. Falkenberg.

Mer bilder på Chevrolet TransSport
2006

Inget nytt på fordonsfronten detta år..... jo till sist faktiskt. Slog oss i hopp med Sundbäcks bor och köpte en släpvagn tillsammans med dem. En täckt vagn som vi hittade hos Mårtensson i Söderhamn och den hade inte används mer än mycket.

2007

Detta år har vi bara kört och kostat på chevan en massa reparationer .... bromsok, lager och jag vet inte allt. Men går gör dom alla fordon vi har.

 

2008

Äntligen har det blivit lite nytt på gården. Cheva Transsporten har varit till salu sedan i april då vi började fundera på nytt. Hade en köpare då men han drog sig ur. I september lossnade det och ny köpare på Chevan. Nu kunde vi handla den Renault Grand Scenic vi spanat efter. Hittade många men den fick inte kosta över 100 000:- skulle ha dragkrok m.m. Till sist hade vi tre på gång. En 2004 Elegance i Bollnäs som var för dyr för vad man fick . En 2004 Elegance disel i Uppsala som var väldigt risig och en som var perfekt, en 2005 Sport i Sollentuna. Det blev den i Sollentuna.

Då har man så bil # 29, den andra Renault Scenicen och den fjärde Renaulten. Beteckningen på bilen är Renault Grand Scenic 2.0 16V 2005. Extrautrustningen är det underbara panoramaglastaket.

Mer bilder på Renault Grand Scenic

 

2009

Trodde väl inte det skulle bli något bilköp detta år, men det blev det. Efter att ha väntat i över ett år så ringde telefonen. Bosse hade bestämt sig. Vi skulle få köpa MGB:n. Var var och tittade på den 8 juni 2008 och 20 augusti 2009 gav han ett pris. En vecka tänkte jag. Varför kan man undra? Men varje ny pryl är ju även lite mer bekymmer, lite mer att pyssla om, lite mer att ta hand om ... men kunde väl inte missa tillfället. Lördagen den 26 augusti hyrde vi en biltrailer på Statoil och for mot Knivsta. På eftermiddagen hade jag köpt min trettionde bil. Eftersom vi får se den som en ren hobbybil så får den nog egna sidor här. Mer MGB Tourer

 

Stäng fönstret & återgå

Copyright © 2001-2009 Ersmar i Svedja - denna sida är senast redigerad  25. oktober 2009 14:05 +0100